Proza-Poëzie

STENEN STEENBOK.

Als dierenriemteken heeft m’n jongste dochter als symbool “steenbok”. De twee andere dochters zijn de revue reeds gepasseerd met de voorstelling van een beeld : “De Twijfelaar” in wit Carrara marmer en “Samenwerking” van twee op-pad-zijnde padden in belge rouge-marmer.

De steenbok in de vrije natuur is heel sierlijk met het stoere achterover gebogen enkelzijdig gewei en lopend op ranke poten met stevige hoeven.

Deze voorstelling wil ik in Franse harde Massangis jeaune-steen uitbeitelen, een blok van 600kg.

Preventief boetseer of modelleer ik in plastiline, als voorbereiding op het beeldhouwen, een klein model of maquette van deze steenbok op schaal 1/4.Dus achteraf 4 x groter en in volume X 64 keer.

Ik denk nu in steen en zorg dat het beestje vier stevige maar losstaande poten met goed-steunende hoeven krijgt. Dus geen vaste sokkel onder de poten, daarom vier degelijk stoere uitgewerkte poten die de tors van het dier kunnen ondersteunen. Het losstaande gewei is in steen wel uit te voeren maar bij het verplaatsen of vandalisme zouden de horens vlug afbreken. De oplossing hiervoor is dat de bok zijn hoofd naar achter buigt, waardoor beide horens de bovenrug raken en hierdoor één geheel vormen in steen. Door deze achterover buiging komt het extra vooruistekend bokkebaardje geheel tot uiting. Technisch is het wel veel moeilijker om de massa steen weg te halen tussen en onder de horens alsook tussen de vier poten. Doordat de poten vrij komen te staan, is het wenselijk dat tijdens het vorderen van het beeldhouwwerk, de steen een tijd onderste boven wordt opgehangen. Hierdoor is het interessanter en wenselijk om het klokkenspel duidelijk zichtbaar uit te beitelen. Een opwippend staartje vertelt dat het hier gaat om een opgewekte stenen steenbok, zoals voor een hippe dochter.